Dit is het verhaal van een gebruiksvoorwerp dat aan de lopende band wordt vervaardigd met het doel te verleiden.
Zijn industriële vormgeving heeft de tand des tijds getrotseerd.
Nadat hij in zijn chocolade-gedaante duizenden kinderen voor zich heeft weten te winnen, is de chocoladevorm in al zijn vertindeijzeren varianten nu tot een verzamelobject uitgegroeid.
Het eerste theoretische en didactische deel herneemt per land de geschiedenis en de merken van de producten van chocoladevormen.
Het laatste hoofdstuk geeft aan de hand van intervieuws (met de firma's Berthelot, Duval, Galler en Marcolini) een overzicht van de technieken die de chocolademakers vandaag toepassen en hangt een beeld op van hun creatievermogen.
Het tweede deel is aan het kunstzinnige gewijd.
Aan de hand van twee bladzijden grote foto's wordt hierin het accent gelegd op de enorme artistieke rijkdom die komt kijken bij de productie van voorwerpen die a-priori onbeduidend zijn.
Het geheel is opgebouwd rond thema's zoals dieren, sport, vermaak, de wereld van het kind, transportmiddelen en technische ontwikkelingen, traditionele feesten, historische personages, het denken,…
Kortom, iedereen vindt zich in dit werk terug, ook al komen we niet allemaal uit hetzelfde vormpje!
- Let op! Dit is de Franse versie.
- Voor de Nederlandse versie, zie BO007